همه ما با مجموعه یوست و افزونه هاش آشنایی داریم و تاثیرشون در سئو رو میدونیم. تو این سری از مقالات ما بخش آموزش آکادمی یوست رو براتون ترجمه می کنیم و اول از همه به سراغ استراکچرد دیتا یا همون داده ساختار یافته میریم. امیدواریم مورد استفادتون قرار بگیره.

استراکچرد دیتا یا داده ساختار یافته چیست؟

اجازه بدید با یک مثال شروع کنیم. به تصویر زیر نگاه کنید. اولین چیزی که به نظرتون میاد چیه؟ قطعا اولین چیزی که توجه جلب می کنه اینه که این یک سایت در مورد معماریه. شما می توین عنوان و اسم نویسنده رو هم بگید. در مورد عکس چطور؟ در نظر اول این تصویر هیچ ارتباطی با وبلاگ نداره. اما بعنوان انسان ما می تونیم بین اشیا و مفاهیم رابطه ایجاد کنیم پس ما عکس رو میبینیم و متوجه میشیم که چطور ربطش رو با عنوان و تیتر پیدا کنیم.

استراکچرد دیتا یا داده ساختار یافته

با اینحال موتورهای جستجو نمیتونن این ربط ها رو پیدا کنن. پس ما باید کمکشون کنیم که بتونن صفحه رو بخونن. ما اینکار رو با استفاده از زبونی که اونها بلدن انجام می دیم.

استراکچرد دیتا یا داده ساختار یافته در واقع نوشتن با یه ادبیات و فرمت مشخصه که موتور های جستجو بتونن بخوننش. شما می توین اون ادبیات رو تو سایت schema.org ببینید. بااستفاده از ادبیات اون سایت شما میتونید بهشی از بیت های محتوا توی صفحه رو علامت بذارید تا موتور های جستجو بتونن بفهمن که قضیه چیه. برای همین یجور زبان علامت گذاری هم هست که باید استفاده بشه مثلا یک راه برای اینکه بگیم از جاوااسکریپت استفاده شده اینه که بنویسیم: JSON-LD.

وقتی از استراکچرد دیتا و schema.org استفاده می کنید دارید به موتور جستجو میگید که: (( آهای گوگل، اینجا یه مقالست با عنوان پیشنهادات معمار داخلی برای افزایش نور راهرو که مدیر سایت نوشته و تو سایت blueroomco.com منتشر کرده.

چرا (داده ساختار یافته) استکراکچرد دیتا رو لازم داریم؟

خیلی خلاصه بگم، استراکچرد با فرمت و ادبیات schema.org برای SEO  و افزایش رنک سایت حیاتیه. در وافع ممکنه که مستقیما به افزایش رنک مرتبط نباشه اما بطور غیر مستقیم تو دیده شدن سایتتون توسط موتور های جستجو نقش مهمی داره.

داده ساختار یافته به موتور های جستجو کمک می کنن تا بطور ((تقویت شده)) محتوای سایت شما رو بررسی و عرضه کنن.

نتایج جستجوی تقویت شده یا همون rich result ها خیلی جلب توجه می کنن و کلیک های بیشتری میگیرن. اما مسئله فقط کلیک نیست. به محض اینکه کسی وارد  سایتتون شد شما باید بهش یه محتوای خوب دین که باعث بشه اشخاص بیشتر تو سایتتون بمونن. این باعث میشه که گوگل بفهمه سایتتون مستحق جایگاه بالاتری در نتایج جستجوئه.

استراکچرد دیتا یا داده ساختار یافته
نمونه ریچ ریزالت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.